יתרונות לחם מחמצת שאור

מה זה בכלל לחם שאור? מה בריא בלחם שאור? מה זה מחמצת ומה טוב בזה? ומה ההבדל בין לחם רגיל ללחם מחמצת שאור?
יש הרבה ענייני אופנה בעולם הקולינריה, ולשם שינוי האופנה הזו מאוד מוצדקת, כי לחם שאור הוא באמת לחם בריא יותר ונכון יותר לבריאות של כל אחד מאיתנו.

סדנת לחמי מחמצת של ענבל נתן בר
מתכון ללחם מחמצת

ס
איך מאכילים מחמצת שאור

מה זה בכלל מחמצת או שאור?
השאור/ מחמצת הם למעשה המתפיח.
כאשר נכין לחם, נשתמש תמיד בקמח, מים ומתפיח כלשהו -לרוב שמרים או שאור, ובלחמים מיוחדים ויחסית נדירים גם בסודה לשתיה, אבקת אפיה או בירה.
השאור הוא למעשה תערובת של שמרים טבעיים (שמרי בר מהאוויר) שמשמשים להתפחת הלחם. בעבר היה נהוג להשתמש רק בשאור להתפחה, ובעולם המודרני עברו לשימוש בשמרים תעשייתיים- הידועים כשמרים יבשים, שמרים טריים בקוביה, ו'שמרית'. השמרים התעשייתיים האלה פחות טובים לנו, כי הם יוצרים התפחה קצרה ומהירה מאוד. וגורמים לתופעות לוואי -בעיות עיכול, קנדידה, פטריות וטפילים, אקנה ועוד. הם גם לא מייצרים לנו את הלחם הכל כך יחודי שרק שאור יודע לעשות- קראסט פריך, שחום, עבה, מתפצח, שמושלם עם כל תבשיל קדירה, מרק או אפילו סתם חמאה. 

יתרונות אכילת לחם מחמצת 
1. הקלה על תהליך העיכול- שאור או מחמצת מתפיחים את הבצק בצורה איטית, שבה למעשה החיידקים אוכלים את הקמח ומתחילים עבורנו תהליך פירוק שלו, ושל הגלוטן. זה מקל על תהליך העיכול בצורה משמעותית. 
2. ישנן סברות שטרם הוכחו, שהעליה המטורפת באי סבילות לגלוטן קשורה לשמרים התעשייתיים ולתהליך ההתפחה המהיר שלהם.
3. שמירה על סביבה פרוביוטית בריאה מגוף- אכילת לחם מחמצת מיטיבה עם הפלורה הטבעית שלנו- החיידקים הפרוביוטיים- המיקרוביום שלנו.
4. ספיגה מיטבית של מינרלים וחמרי הזנה- בתהליך התסיסה של הבצק, חיידקי המחמצת מפרקים את המינרלים והויטמינים בקמח הופכים אותם לזמינים יותר לספיגה בגופנו, מה שמעלה את רמותיהם בדם ובעצמות.
5. איזון רמות סוכר בדם- אכילת לחם מחמצת מורידה את העומס הגליקמי של כל הארוחה, בהשוואה ללחם המיוצר עם שמרים תעשייתיים. 
6. תמיכה בשמירה על משקל תקין, לעומת צריכת לחם שמרים.
7. תהליך הכנת הלחם הוא תהליך תרפויטי, מרגיע, ומספק מאוד. 

איך משיגים מחמצת שאור
את מחמצת השאור עצמה אפשר להכין, או לבקש קצת ממישהו שמכין לחם שאור. בתחילת המלחמה השאור שלי קרס וקפצתי למאפיה מהממת שמכינה לחמי שאור בגדרה, וקרואסונים נדירים- "פינת הבילויים", וביקשתי קצת מחמצת. קיבלתי בשמחה מחמצת מהממת, ואני מפרגנת בחזרה. זה הקטע עם מחמצת, מי שמכין תמיד ישמח לחלוק את הפלא הזה, ללא תמורה, גם אם הוא מכין אותו לפרנסתו. 

אני ממליצה בחום לראות בנטפליקס תוכנית שמדברת בין היתר על לחם שאור, והיתרונות הבריאותיים שלו. "לחיות עד 100", פרק 2. 

מעוניינים להצטרף לסדנה בהדרכתי להכנת לחמי מחמצת? שלחו אלי מייל ואשמח לספק פרטים [email protected]

תגיות ראשיות: 

הוסף תגובה חדשה

תגובות

בעקבות השיחה איתך והמידע על המחמצת התחלתי לאכול לחם מחמצת וזה פשוט מדהים, זה פשוט עושה פלאים. אני אוכל בכיף ושבע לאורך זמן. זה מספר ונראה לי שאני גם יורד במשקל, ומה לא 😀 תודה!