צליאק- איך לאכול בריא ללא גלוטן

צליאק- איך לאכול בריא ללא גלוטן
 

מה לא נכתב ונאמר על גלוטן... יש שרואים בו אויב האנושות שממכר לא פחות מסיגריות, יש שרואים בו חברו הטוב ביותר של האופה, ויש שפשוט נמנעים ממנו, אם מבחירה ואם מכורח. אנחנו פה כדי לדבר על מה קורה כשיש צליאק, או כשנמנעים מגלוטן.

אז גיליתי שיש לי צליאק. מה עושים עכשיו?
בהתחלה פאניקה. מחשבות רצות בראש- מה אני אוכל? ואם זה הילד- מה הילד שלי יאכל? האם אני אהיה מסכן? לא אוכל לאכול במסעדות? לא אוכל יותר לחם? עוגות? האם אני אהיה רעבה? אני אהיה שונה מכולם? האם אני חולה? 
דבר ראשון, חשוב להרגע ולהבין- יש מה לאכול! גם בבית, גם במסעדות, אף אחד לא ישאר כאן רעב... זו לא תקופת הצנע שאכלו רק לחם. יש הרבה אנשים שנמנעים מגלוטן מבחירה! חיטה ידועה כגורמת להרבה בעיות וכך דגנים באופן כללי.
ראו בכך הזדמנות לאכול אוכל בריא יותר ולחיות חיים בריאים יותר! אם אתם רגישים לגלוטן, בין אם אובחנתם כסובלים מצליאק ובין אם לא, כשתעברו לתזונה ללא גלוטן יעלמו פתאום מחייכם תופעות מציקות וקשות כמו כאבי ראש, אפטות, בעיות עיכול, עצירויות או שלשולים, גזים, דכאון, השמנה, דלקות פרקים, הפרעות גדילה (אצל ילדים), בעיות בבלוטת התריס ועוד.
כאשר סובלים מרגישות לגלוטן וממשיכים בכל זאת לאכול גלוטן, בעיות אלה מחמירות ועלולות להיגרם מחלות נוספות, ביניהן סרטן, סכרת ועוד. 

חסרים תזונתיים בתזונה ללא גלוטן
כאשר אנו עוברים לתזונה ללא גלוטן, חשוב לשים לב שהלחמים, הלחמניות ושאר המאפים ללא גלוטן מכילים עמילנים (סוכרים) ריקים- הם לא מכילים את הויטמינים, המינרלים והאנזימים שנמצאים בדגנים מלאים (כמו שיפון מלא, חיטה מלאה, אורז מלא וכד'). כאשר אנו צורכים עמילנים ריקים כאלה, לא רק שאנחנו לא מכניסים לגוף חמרים חיוניים, אלא אף גוזלים ממנו ויטמינים! כדי לפרק עמילנים הגוף זקוק לאנזימים ולויטמינים, ובמצב שהם לא נמצאים במזון הם למעשה נלקחים מהגוף.
כדי לא להגיע לחסרים תזונתיים, עלינו לדעת מהם התחליפים הבריאים ללא גלוטן. 

קמחים בריאים ללא גלוטן:
קמח אורז מלא, קמח קינואה, קמח טף, קמח כוסמת (לא כוסמין!), קמח תירס (לא קורנפלור), קמח עדשים, קמח אפונה.

 



תהליך היעוץ בקליניקה לסובלים מצליאק

תפריט בריא ללא גלוטן
כאשר מגיעים לקליניקה עם צליאק, או עם החלטה להימנע מגלוטן, אנו בונים תפריט בריא ללא גלוטן - זהו תפריט אישי, המותאם לצרכיו המדוייקים של המטופל/ת. לעתים מגיעים עם רגישויות נוספות (למוצרי חלב, לביצים וכו'), או עם בעיות אחרות (אנמיה, לחץ דם, סכרת וכו'). התפריט יתייחס לכל אלה, ולצרכים האישיים של המטופל/ת. 

שיקום המעי והשלמת חסרים
פעמים רבות נוצרו בגוף חסרים כתוצאה מצליאק שלא אובחן- השטחת הסיסים במעי גורמת לבעיות ספיגה. לכן יש צורך בשיקום המעי ובהשלמת חסרים תזונתיים. שיקום המעי יעשה על ידי צמחי מרפא בהתאמה אישית, תוספי תזונה אם יש צורך וכמובן בתזונה. בילדים שסובלים מצליאק, פעמים רבות נוצר פיגור בגדילה. חשוב לדעת שפעמים רבות ניתן לפצות על פער זה! אנו עושים זאת באמצעות תזונה מיוחדת ועשירה שאנו מתאימים לילד, ובאמצעות תוספים המסייעים לגדילה. 

טיפים והדרכה לחיים ללא גלוטן
מה מותר ומה אסור? תקבלו רשימות בהתאמה אישית - כך שלרגע לא תרגישו שאין לכם מה לאכול או שאתם עלולים להיות רעבים. את הרשימות אני מכינה לכם בהתאמה אישית לצרכים שלכם:
תחליפים ללחמים בריאים ללא גלוטן, תחליפים לעוגות ללא גלוטן טיפים לבישול ללא גלוטן, חטיפים בריאים ללא גלוטן, טיפים לאכילה בחוץ ללא גלוטן, הדרכה לארוחות פשוטות ומהירות ללא גלוטן, רשימת קניות בריאה ללא גלוטן. 

מתכונים בריאים ללא גלוטן
לפני שנים רבות גילו לאחי הצעיר צליאק. מהר מאוד גילינו שרוב המאפים ללא גלוטן שניתן להשיג בחנויות אינם בריאים ויקרים מאוד. רוב המתכונים ללא גלוטן מכילים המון ביצים וגבינות צהובות, וקמחים ריקים ללא סיבים. כנטורופתית חובבת אפיה, חיפשתי דרכים להכין לחמים, לחמניות, עוגות ומאפים ללא גלוטן, שיכילו סיבים, ויטמינים ומינרלים חיוניים - ולא רק עמילנים ריקים. כל זאת בלי להתפשר על הטעם! לפניכם מדור שלם של המתכונים שלי- מתכונים בריאים ללא גלוטן.

 

תגיות ראשיות: 

הוסף תגובה חדשה

תגובות

שלום אובחנתי כצילייאקית ואני מרגישה רעבה וכל הזמן מחפשת לאכול... ויוצא שאני אוכלת מאכלים ממותקים ומלוחים ע"י לחפה על הרעב... מחפשת משהי שבקיאה בהדרכת תזונה בריאה וגם בנושא של אוכל בריא עתיר ברזל... אם את חושבת שיש לך את הידע אשמח שתחזרי אלי או אפילו שלחי לי למייל מס' טלפון ואצור איתך קשר. אנא כתבי על עצמך מספר שורות מי את? מה ההתמחות? וכו'... תודה יעלה.

קראתי את מה שכתבת, מאוד מעניין. אבל משהו אחד לא ברור לי, כשאני אוכל מקמח לבן אז במיידי יש לי כאבים בבטן. הדיאטנית של הקופה אמרה שלהרבה אנשים הקמח הלבן עושה בעיות והמליצה שאנסה לחם מקמח מלא. ואכלתי לחם מקמח מלא ולא היה לי כאבים. אז כנראה אני רגיש רק ולא חולה ציליאק. אז ממה שכתבת המלצת לא לאכול גם לחם מקמח מלא. אז מה כדאי לעשות להמשיך עם לחם מלא או לא לאכול בכלל מוצרים מקמח בכלל?

כמובן שלא אוכל לתת לך תשובה חד משמעית דרך האינטרנט, אבל אם מזון מסויים עושה לך לא טוב, תימנע ממנו. 

ענבל נתן בר
נטורופתית

שמי פאני דבי והיום גילו לבתי צליאק.ואני ...כן...עצובה.

צאי לטיול במזרח ותגלי מיליארדים שלא אוכלים גלוטן ומוצרי חלב כול חייהם,
כחלק מתזונה ואורח חיים בריא ונורמאלי.
צליאקי שלא יגרר לתחליפי ללא גלוטן מתועשים, מובטחת לו תזונה בריאה מגוונת ומאד מומלצת.
הבעיה תהיה במסעדות וכו בשל 20ppm
אבל בזה המודעות עולה

הי יקרה אל חשש, יש המון מה לאכול ואינסוף אפשרויות. אמנם הדבר דורש יותר חשיבה והתכוננות, אבל אחרי שתיכנסי לזה תראי שזה זורם ולא כל כך מסובך כמו שחושבים. אם תצטרכי עזרה תזונתית את מוזמנת ליצור קשר עם הקליניקה ובכל מקרה ליהנות מהמתכונים הנהדרים ללא גלוטן שלנו. 

רציתי להתעניין האם מדובר בקמחים כגון קונדיטור/תגמיש במתכונים או קמחים כגון אורז,תירס או קינואה?
את יכולה להתשמש בקמח קונדיטור, שהוא חסר ערך תזונתי ומכיל בעיקר עמילן (סוכרים) או עדיף- בתערובת קמחים שמכילה גם קמחים מלאים עם ערך תזונתי כמו קמח קינואה, קמח אורז מלא, קמח חומוס. אי אפשר להכין לחם רק מקמח חומוס למשל, לכן צריך לערבב...

הי בלה, אני מבינה בהחלט!! הלחמים ללא גלוטן הם יקרים בצורה לא הגיונית.

גם אני אשמח המתכונים לאופה לחם ללא גלוטן

תודה

לצערי המתכון האגדי ללחם ללא גלוטן באופה לחם הלך לאיבוד )-: אם יש למישהו מהגולשים מתכון מוצלח מוזמן לשתף אותנו

אשמח לקבל מידע על תזונה ללא גלוטן וללא סוכר. בהתחלה גילו לי את הצליאק ולצערי לא הנחו אותי נכון ועכשיו יש לי בעיה של סוכר. תודה
אכן זו בעיה של הרבה חולי צליאק, מכיוון שהמוצרים ללא גלוטן מכילים כמות מאוד גדולה של פחמימות פשוטות. באתר תוכל/י למצוא מתכונים רבים ללא גלוטן וללא סוכר (להיכנס ל' ללא גלוטן' במטבח). במקביל אני ממליצה בחום לקבוע תור אצלינו ליעוץ נטורופתי כדי לאזן את רמות הסוכר וללמוד לאכול בריא ללא גלוטן. שבת שלום ענבל נתן בר נטורופתית
אשמח לקבל מתכנים טעימים כמו עוגיות ועוגות ולחמים טובים ללא סוכר ללא גלוטן אודה לך מאוד
נתי, אתה מוזמן לקבוע תור ליעוץ אישי כדי להתאים לך תזונה ראויה ללא גלוטן ושתטפל בבעיית הסוכר. מוצרים ללא גלוטן הם לרוב עשירים מאוד בסוכרים (לחמים ללא גלוטן ומאפים למיניהם) כך שזה מחמיר את הבעיה. לקביעת תור ליעוץ אישי 054-7773640
שלום! יש לי שני ילדים עם צליאק וההוצאות גדולות. קניתי מכשיר "אופה לחם". אשמח לקבל מתכונים ללחמים טעימים. תודה רבה בלה
שלום לכולם, מפעל בהקמה בשם gluteno מחפש משפחות צליאקיות לניסוי טעימות של מוצרים שונים (בעיקר מאפים ,:חלות ,לחמים ועוגות ) טעיםםםםםםםםםםםםם המוצרים הם בחינם ויגיעו אליכם עד הבית מה זה דורש מכם? ממש לא הרבה ,בעיקר לאכול בתאבון........ ואח"כ לענות על מספר שאלות קצרות ולשלוח חזרה במייל או בפקס איך נרשמים ? שולחים מייל לכתובת [email protected] משאירים פרטים: כתובת (חשוב), שם ,טלפון (לא חובה אבל רצוי) ורגישויות נוספות אם ישנן (סוכר,סויה וכו') במידה ויירשמו משפחות רבות ייקח זמן עד שנחזור לכולם ........אז קצת סבלנות :-)