סידן ומוצרי חלב

סידן ומוצרי חלב

בואו תזרקו רגע, מאיפה מקבלים סידן? מתערבת ש- 9 מתוך עשרה יזרקו שם של איזה מוצר חלב. וזה לא סתם- יש תעשיה שלמה שרוצה שתחשבו ככה. פרסומות על שלושה מוצרי חלב ביום שחיוניים לבריאותכם. איך תקבלו סידן אם לא תאכלו מוצרי חלב... יתפוררו לכם השיניים וישברו לכם העצמות, לא? לא. 

 

מישהו טרח לציין שגבינת קוטג' נניח- אולי מוצר החלב הנפוץ בישראל, מכיל בין 56 ל- 86 מ"ג ברזל למאה גרם, בעוד שבזיליקום, מרווה ותימין מכילים בין 1800 ל- 2113 מ"ג סידן למאה גרם??? 
ידעתם שיש פי 38 סידן בעלים ירוקים מאשר בקוטג'??
אפילו בגבינות הקשות, כמו מוצרלה ופרמז'ן יש בסביבות 1300- 1500 מ"ג סידן, הרבה פחות מהעלים הירוקים או מגבינות טופו וטופו מועשר (2134 מ"ג סידן למאה גרם). 
לא רק זאת, אלא שהחלב שנחלב מהפרה עובר סינון והפרדה של השומן, ופיסטור שהורס מרכיבים רבים בו: הסידן למשל, הופך לאחר הפיסטור למלח קשה תמס, ומשמעות הדבר היא שהוא לא נספג בגופנו. זאת אומרת שמוצרי החלב מכילים סידן שבקושי נספג ואף גורם לירידה בצפיפות העצם- בגלל רמות החלבון הגבוהות שבו.

לנוחותכם רשימת מזונות המכילים סידן, לפי סדר יורד (מתוך 'ערכם התזונתי של מזונות', ד"ר יעקב אילני, 2000) ומתוך האתר self nutrition data.  שימו לב לכך שתכולת הסידן במוצרי החלב, היא של סידן שלא נספג כראוי!

המזון ב- 100 גרם

תכולת סידן במ"ג

טופו מועשר בסידן

2134

בזיליקום מיובש

2113

מיורן, תימין מיובשים

1890

שמיר, זרעי סלרי, מרווה מיובשת

כ- 1767

שומשום מלא

975

טחינה גולמית

426

סרדין משומר עם העצמות

382

אבקת חרובים

380

גבינות מלוחות, צפתיות

כ- 250

שקדים

247

שעועית לבנה יבשה

240

אגוזי אילסר

188

דבלים- תאנים יבשות

144

גרעיני חמניות

116

חומוס יבש

105

חלב סויה ומעדני סויה מועשרים

100

חלב ומוצריו (גבינות רכות, יוגורט)

כ- 100

אגוזי מלך

94

במיה

81

ברוקולי

48

כרוב

47

תפוז

40

 

 

אז הנה, הפשטנו את מועצת החלב מטיעוניה והוכחנו שכמויות הסידן במוצרי החלב הן מגוחכות ביחס למזונות רבים מהצומח.

אבל כולם אכלו מוצרי חלב מאות ואלפי שנים, ולא קרה להם כלום!
מוצרי החלב הסטנדרטיים כיום אינם דומים למוצרי החלב שצרכו לפני מאה שנה. הפרות חיות ברפתות צפופות ומטונפות, ואוכלות תערובות מזון מפוקפקות, במקום לרעות באחו ולאכול עשב טרי וירוק (זוכרים את מחלת הפרה המשוגעת, שתקפה פרות שקיבלו תערובת מזון שהכילה שיירים של פרות מתות?). הן מקבלות אנטיביוטיקה, ולעתים גם הורמונים (אמנם יבואו תנובה ויטענו שהחלב שלהם נבדק ולא מכיל הורמונים, אך מי יודע עד כמה רגישה הבדיקה שלהם, בהנחה שהם אכן דוברי אמת).

 

חלב ושאלה מוסרית
בעיה אתית חשובה היא עניין הפרדת העגלים מאמותיהן, על מנת שיוכלו לשאוב את חלבן, במקום שהעגלים ינקו אותו. כשלקחתי את הבן שלי לביקור ברפת, הזדעזעתי לראות עגלים בני יומיים (יש להם עגיל באוזן עם תאריך הלידה) בכלובים קטנים, מבודדים מאמותיהם ומשאר העדר. גם הפרות הבוגרות לא חיות באושר: הן שחו- ואין דרך נעימה יותר לומר את זה- בצואה של עצמן, שהגיעה להן עד הברכיים. אמנם ראיתי גם רפתות סבירות יותר, אבל זה עדיין לא גן עדן לפרות. אני מאמינה שהסבל של הפרה, שעוברת מעגל בלתי נגמר של הפריות, הריונות ולידות, והפרדה מהעגלים שנולדו לה- משתקף בחלב. האנרגיה של הסבל שלה מועברת אלינו.
ישנן מחלבות קטנות ואידיאליסטיות, שמקפידות על תנאי מחיה הוגנים לפרות ולעזים שלהן, ומאפשרים לעגלים להישאר עם אמותיהן ולינוק. (למשל משק אורה בכפר מרדכי). אין ספק שחלב מפרה שחייה סבירים בריא יותר מחלב פרה שחייה רעים וקשים.

חשוב להבין: כל הסיפור הזה מתרחש כי אנחנו חושבים שחלב זה טוב לנו. ואנחנו חושבים ככה כי מישהו (תעשיית החלב) רוצה שנחשוב ככה. 

גורמים שמפריעים לספיגת הסידן:

♦ קפאין (קפה, תה, שוקולד)
♦ תוספי ברזל (לכן יש ליטול תוספי ברזל בארוחה שאינה עשירה בסידן.)
♦ אלכוהול
♦ מלח
♦ עישון
♦ צריכת חלבונים מוגברת: נמצא במחקרים רבים כי הסיכון לאוסטיאופורוזיס מתקשר יותר עם צריכת חלבונים גבוהה מאשר עם צריכת סידן מופחתת. זו הסיבה שאנשים שאוכלים הרבה מוצרי חלב, (וגם הרבה בשר עוף דגים וביצים) סובלים יותר מבריחת סידן ושברים בעצמות מאנשים שלא צורכים אותם כלל.
♦ חומצה פיטית המצויה בסיבים תזונתיים (לכן לא מומלץ להוסיף למזון סיבים באופן מלאכותי אלא לצרוך אותם כחלק מהמזון)


גורמים שמסייעים לספיגת הסידן

♦ פעילות גופנית מסייעת לספיגת הסידן ומפחיתה סיכוי לבריחת סידן
♦ ויטמין D מסייע לספיגת הסידן (ויטמין D מקבלים מהשמש- חשיפה של 10-15 דקות ביום לשמש לא חזקה מספקת את כמות הסידן היומית.) נמצא גם בדגים (בעיקר סרדינים, מקרל, דג מלוח, סלמון), בחלמון ביצה ובכבד בקר.
♦ ויטמין C מסייע לספיגת הסידן ונמצא בעיקר בפירות ירקות טריים. בישול המזון הורס את ויטמין C, וכן  חיתוך המזון או טחינה שלו מביאים לאיבוד חלק גדול מויטמין C, ולכן יש לצרוך את המזון הסחוט/ טחון מיד, ואת המזון החתוך (סלט) תוך דקות. ויטמין C ניתן למצוא (לפי סדר יורד) ב: גויאבה, פלפל אדום, פטרוזיליה, קיווי, פלפל ירוק, תפוז, לימון, כרוב, מלון, אשכולית, עלי תרד לא מבושלים ועוד.

 

 

תגיות ראשיות: 

הוסף תגובה חדשה

תגובות

אומרים שאם אוכלים דברי חלב, למשל גבינת קוטג', יש לקחת את תוספת הסידן לאחר כמה שעות כדי שהסידן ייספג בדם. שאלתי - כמה זמן יש להפריד בים האכילה לבין לקיחת הסידן?
תודה רבה, אילנה

האם תוכלי לפרט יותר.מה זאת אומרת "צריכת חלבונים מוגברת" כגורם לאיבוד הסידן,חוץ מצריכת מוצרי חלב?לאיזה חלבונים הכוונה?

ענבל,תודה על הנושא החשוב כל כך!
את יכולה בבקשה לפרט יותר,על הסיבים התזונתיים שמוסיפים למזון והם עלולים להפריע לספיגת הסידן?ומה הבדל בינם לבין סיבים שמצוים ברקות,לדוגמא.
תודה

Hi! Would you mind if I share your blog with my twitter group?
There's a lot of folks that I think would really
appreciate your content. Please let me know. Thanks

שלום לך ענבל ,
אני רוצה להודות לך על המאמרים, במיוחד בכל הנוגע לחלב .
אני מילדות לא אוהבת חלב. הבן שלי, 22, לא נוגע בחלב, הוא ראה כתבה די גדולה ומקיפה על חלב ומאז לא נוגע, ומעניין הדבר, כשהוא נולד היתה לו רגישות, והרופאה החליפה לו מספר פעמים את המזון לתינוקות.
הגוף לא משקר, והוא גילה זאת לבד.
ובכלל אני משוטטת באתר ויש כל כך הרבה מידע, תודה.

מתרשם מאוד מהידע שלך והאתר המקסים.

המון מידע טוב ומועיל.
חייבת להגיד לך, יש לך אתר מאוד יפה ומזמין...